Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

ROBERT GARDZINSKI

Swoboda wspiera przedsiębiorczość

Wojciech Romański

Polskie firmy potrzebują zaufania w relacjach z urzędnikami, uproszczenia procesów administracyjnych, przejrzystych i prostych regulacji. Postulaty zebrane w „Białej księdze polskiej przedsiębiorczości” zostały przekazane rządowi


Gospodarka w Polsce jest przeregulowana, a prawo stanowione jest źle. Według opublikowanego w 2015 r. raportu firmy Grant Thornton („Legislacyjna burza szkodzi polskim firmom”) w 2014 r. weszło w życie 25,6 tys. stron maszynopisu nowych przepisów prawa, a każdy przedsiębiorca, chcąc zapoznać się z nowymi regulacjami, musiałby poświęcać na to przeciętnie 3,5 godziny dziennie, nie licząc czasu niezbędnego do przemyślenia ich wpływu na prowadzoną działalność. Według ekspertów, gdyby miał do tego podejść naprawdę poważnie, w ogóle nie miałby kiedy zajmować się prowadzeniem swojego biznesu.

Liczba nowych przepisów zwiększa się w sposób lawinowy – na początku lat 90., mimo całkowitej przebudowy polskiego systemu gospodarczego, w życie wchodziło mniej niż 5 tys. stron nowego prawa rocznie. W latach 2000–2009 było to już średnio po 16,5 tys. stron przepisów, a w drugiej dekadzie XXI w. liczba ta zaczęła przekraczać 20 tys. Trudno się dziwić, że urzędnicy, zamiast myśleć o potrzebach przedsiębiorców, skupiają się na wypełnianiu szczegółowych regulacji i instrukcji. Tymczasem – jak podaje Grant Thornton – w dwudziestoleciu międzywojennym, a nawet w PRL, rocznie wchodziło w życie nie więcej niż kilka tysięcy stron nowych regulacji.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy

Wojciech Romański

W smoczym kręgu