Najnowsza interwencja Uważam Rze

Temat numeru

źródło: BLOOMBERG

Szlaban dla polskich firm

PAWEŁ ROŻYŃSKI

Rosnący wzrost eksportu polskich towarów i usług nie na żarty przeraził zagranicznych polityków i szefów firm z wielu branż. Nic dziwnego, że na setki sposobów próbują utrudnić życie tańszej konkurencji z Polski. I wciąż wymyślają kolejne

 

Radosław Gałka, właściciel Poland Workforce, agencji pośredniczącej w wysyłaniu Polaków do pracy za granicą, stracił właśnie we Francji kontrakt wart milion euro rocznie. Jego lokalny partner nie wytrzymał ciągłego nękania przez urzędników. Zerwał kontrakt, ale przy okazji przejął najlepszych pracowników. Polski biznesmen nie powinien być jednak zaskoczony takim traktowaniem w kraju szampana. Przed rokiem wysłał grupę pracowników do pracy przy rozbudowie lotniska w Lyonie. Czekał już na nich kordon policji. Okazało się, że państwowy właściciel lotniska nie zgadza się, by francuski wykonawca robót korzystał z ich usług. Polaków na teren budowy nie wpuszczono.

Takich delegowanych pracowników (czyli tymczasowo wysyłanych przez firmy do świadczenia usług w innym kraju UE) są w Unii 2 mln (1 proc. siły roboczej w UE), z czego blisko pół miliona to Polacy, zatrudnieni głownie we Francji i w Niemczech. Pracują tam absolutnie legalnie. Tymczasem zwalcza się ich bardziej zaciekle niż symbolicznego polskiego hydraulika przed dekadą. Trwa nagonka w mediach, niemal codziennie pojawiają się artykuły z hasłami: „nieuczciwa konkurencja z Europy Wschodniej”, „zaniżanie świadczeń”, „dumping socjalny”.

Aktualne wydanie Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl.

Wstępniak

Wojciech Romański

W smoczym kręgu

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Ewa Bednarz

Kredyt z plastiku

Tylko część banków decyduje się na wydawanie przedsiębiorcom kart kredytowych. Znacznie chętniej oferują im dużo kosztowniejsze karty obciążeniowe

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy