Najnowsza interwencja Uważam Rze

Butik

• KSIĄŻKI DLA BIZNESU •

POLECA MALWINA UŻAROWSKA

Steven D. Levitt,
Stephen J. Dubner
Kiedy warto obrabować bank
MT Biznes


Świat oczami geniuszy

Co daje połączenie profesora ekonomii z błyskotliwym dziennikarzem? 7 milionów sprzedanych egzemplarzy książki w 40 językach! Są trzy ważne powody, dla których trzeba tę książkę przeczytać (najlepiej w wakacje). Po pierwsze, Steven D. Levitt, profesor ekonomii, jeden z najbardziej wpływowych amerykańskim ekonomistów; założyciel organizacji The Greatest Good, która stosuje „wariackie” koncepcje w przedsięwzięciach biznesowych i filantropijnych. Po drugie, Stephen J. Dubner – wielokrotnie nagradzany pisarz i dziennikarz. Miał zostać gwiazdą rocka, ale poprzestał na radiu i telewizji. Uczył angielskiego na Columbii, pracował dla „New York Timesa” i napisał trzy książki niezwiązane tematycznie z freakonomią. Po trzecie: „Freakonomia”! Książka, która dekadę temu podbiła świat błyskotliwością wniosków, stylem i inteligentnym dowcipem. Po jej publikacji autorzy założyli blog, który prowadzą do dziś. Piszą tam w mniej oficjalnym i bardziej osobistym stylu, a ich przemyślenia są czasem jeszcze bardziej szalone niż te zawarte w książce. Freakonomics.com ma ponad 8 tys. wpisów. Autorzy wybrali te ich zdaniem najlepsze i zgromadzili w tej książce.

To prawdziwa uczta! Jest w niej też dużo osobistych nut, dzięki czemu ich wypowiedzi stają się jeszcze bliższe. Odnosi się wrażenie, jakby się było na wyjątkowo udanym party, gdzie zamiast alkoholu podano dwóch elektryzujących stand-uperów. Oto jeden z wpisów Stephena: „Gdyby tylko Bóg miał korporacyjnych sponsorów… gdy tworzył świat tak, jak przedstawiono to w Księdze Rodzaju. Aż trudno sobie wyobrazić, jaki byłby bogaty. Przecież mógłby sprzedać prawa do nazwy każdej rośliny, każdego zwierzęcia, każdego minerału… Bóg miał pecha, bo musiał harować w czasach, w których nie znano jeszcze umów sponsorskich. Tego pecha nie ma zespół Chicago White Sox. Właśnie ogłoszono, że mecze rozgrywane przez tę drużynę u siebie będą się zaczynać o 7:11 wieczorem, a nie o zwyczajowej 7:05 czy 7:35. Dlaczego? Ponieważ sieć sklepów 7-Eleven zapłaciła za to 500 tysięcy dolarów. Ostatnio zauważyłem reklamy w miejscach, w których bym się ich nie spodziewał: pieczątki na skorupkach jajek, nadruki na papierowych torebkach na wymioty w samolotach itp. Przyznaję jednak, że przypisanie wartości pieniężnej czasowi wydaje mi się szczególnie kreatywne, zwłaszcza, że firmie 7-Eleven udało się wpaść na rozwiązanie umożliwiające wykorzystanie tej wartości. Może więcej napiszę o tym jutro”.

Blogowe wpisy mają swoją dynamikę. Niektóre są krótkie i ekspresyjne, inne dłuższe, zawierające porcję głębszej refleksji i zwykle błyskotliwy wniosek. Najbardziej zaskakujący jest sposób, w jaki autorzy postrzegają świat i jakie potrafią zadać sobie na jego temat pytania. Nie mówiąc już o odpowiedziach. Kiedy warto obrabować bank? Odpowiedź: nigdy, zwrot z inwestycji jest strasznie marny... Polecam jednak 131 innych zakręconych pomysłów i napadów pozytywnego bełkotu. MAU

***
Marek Ciecierski,
Robert Nogacki
Bezpieczeństwo współczesnej firmy
Studio EMKA


Kwestia bezpieczeństwa

Dr Benjamin Gilad, jeden z najbardziej znanych na świecie psychologów biznesu i współtwóraca Akademii Wywiadu Gospodarczego, powiedział kiedyś: „Jeśli nie wiesz, co to jest wywiad gospodarczy, to gdzie byłeś przez ostatnie 20 lat i jak twoje przedsiębiorstwo przetrwało tak długo?”. Dla naukowców jest to obszar badawczy, dla handlowców przydatna informacja, gdy należy wygrać przetarg. Informacje pochodzące z wywiadu gospodarczego pomagają menedżerom w identyfikowaniu trendów związanych z rozwojem rynku. W Polsce takie analizy są raczej procesem intuicyjnym. Każdy handlowiec, menedżer czy właściciel firmy rozgląda się, obserwuje rynek i wyciąga wnioski. Jednak nie poszukuje informacji metodycznie, nie stosuje kluczy, dzięki którym może prognozować, w jakim kierunku podąża jego branża. Zwykle opiera się tylko na danych dostarczonych przez ośrodki badawcze. Nie jest to tanie, a informacje te mają wartość tylko w kilku analizach.

Z drugiej strony wywiad gospodarczy kojarzy się ze szpiegostwem i działaniami na granicy lub wręcz poza prawem. W Polsce nadal bezpieczeństwo informacji jest traktowane jako uciążliwy przepis nakładający na pracodawcę konieczność tworzenia kosztownych rozwiązań informatycznych i proceduralnych. Firmy przeprowadzające audyty bezpieczeństwa wielokrotnie sygnalizują, że świadomość zagrożeń w Polsce jest bardzo niska. Często nawet nie ma sposobu, by oszacować straty powstałe przez wycieki wrażliwych danych strategicznych. Na Zachodzie ta dziedzina przechodzi gwałtowny rozwój. W jaki sposób możemy skorzystać na tej wiedzy? Jak penetrować rynek, poszukując najważniejszych informacji, które mogą wpłynąć na sukces firmy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w polecanej książce.

Jest adresowana do kadry zarządzającej wszystkich szczebli, małych i dużych przedsiębiorstw, gdzie wyciekające informacje mogą być źródłem strat lub w długiej perspektywie wpłynąć na pozycję firmy na rynku. Książka napisana jest przez specjalistów i to niewątpliwie rzuca się w oczy. Jezyk jest zwięzły i przystępny. Autorzy w jasny sposób opisują cztery istotne aspekty bezpieczeństwa informacji. W pierwszej części starają się wskazać przyczyny tego, dlaczego przedsiębiorcy tak beztrosko podchodzą do ochrony informacji. Podają wiele przykładów, dzięki którym każdy menedżer jest w stanie zanalizować swoje środowisko i ocenić poziom bezpieczeństwa. W drugiej części opisane są popularniejsze narzędzia walki konkurencyjnej. Dowiadujemy się, jak działa instrument wywiadu gospodarczego w zdobywaniu przewagi na rynku. Trzecia część poświęcona jest szpiegostwu przemysłowemu, jego formom i stosowanym metodom. W czwartej części dowiadujemy się, jak bronić tajemnic przedsiębiorstwa. Ta książka nie jest jedynie pogłębionym wywodem na temat wywiadu gospodarczego i bezpieczeństwa informacji. Autorzy proponują wiele narzędzi i bardzo konkretnych przykładów oraz przepisów na bezpieczną firmę w różnych obszarach jej funkcjonowania. MAU

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Andrzej Sadowski

Wolność tak, ułatwienia nie

• RAZ POD WOZEM, RAZ POD WOZEM • Dopóki rządzący w Polsce będą mówić o ułatwieniach i ulgach dla przedsiębiorców, a nie o przywróceniu wolności gospodarczej, dopóty nie wybijemy się na ekonomiczną niepodległość

Wojciech Romański

W smoczym kręgu