Najnowsza interwencja Uważam Rze

Biznes

Piekarnia na dachu świata

Piotr Szymaniak

Jak pomóc tybetańskim uchodźcom w Nepalu? Zbudować im piekarnię, na której zarobią. Na taki pomysł wpadła trójka polskich podróżników, którzy na tydzień utknęli w wiosce Syabru Bensi w nepalskich Himalajach. Jej mieszkańcy, choć bardzo biedni, dzielili się z nimi wszystkim, co mieli. W zamian Michał Plichta, copywriter, Zuza Wójcińska, psycholog, i Paweł Skawiński, dziennikarz, postanowili pomóc wydobyć się gościnnym gospodarzom z nędzy.

– Ludzie z wioski żyją niemalże w XIX-wiecznych warunkach, bez szans na pracę czy solidną edukację. Po rozmowach z nimi wspólnie wymyśliliśmy, że zbudujemy piekarnię, która da pracę mieszkańcom, a jednocześnie będzie pełnić rolę centrum edukacyjno-kulturalnego – mówi Plichta. – Pomysł podsunął nam Nyima Tamang, miejscowy kucharz. Syabru leży na popularnym szlaku turystycznym do doliny Langtang. Liczymy, że ludzie dostrzegą szansę i  otworzą obok stoiska z herbatą czy rękodziełem – dodaje.

Piekarnia ma też wyjść z ofertą do turystów: oprócz tradycyjnych nepalskich wypieków w rodzaju ćapati będzie można tu także kupić „europejskie” pieczywo, za którym zwykle tęsknią zmęczeni wspinaczką globtroterzy.

Zapaleńców finansowo wsparło polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, a werbalnie nepalscy politycy. Podróżnicy zbierają fundusze, organizując koncerty czy pokazy slajdów z wypraw. Można też wpłacać pieniądze na konto fundacji Mandragon: 25 1140 2017 0000 4102 1227 8703.

Wstępniak

Materiał Partnera

Jak wdrożyć SAP S/4HANA?

Nowoczesne systemy informatyczne to podstawa dobrze działającego i innowacyjnego przedsiębiorstwa. Dla wielu firm wyzwaniem nie jest wybór systemu ERP, ale jego wdrożenie. Dlaczego? Musi być...

ZAMÓW UWAŻAM RZE

Aktualne wydania Uważam Rze dostępne na www.ekiosk.pl

Komentarz rysunkowy

Felietony

Anna Czyżewska

O wynagrodzeniu bez tabu

Zdecydowana większość pracowników uznaje, że rozmowę o podwyżce powinien zainicjować szef. Polacy nie są mistrzami negocjacji. Strategia biznesowej polemiki to wizytówka przedsiębiorcy